Zlepšování firemních procesů - metoda PDCA

Jaký je rozdíl mezi českým a německým manažerem? Možná vám název článku připomíná začátek vtipu. Pokud čekáte jeho dokončení či pointu, zřejmě vás zklamu. Chci se totiž podělit o zkušenost z praxe a možná i přinést trochu inspirace do vaší každodenní práce namísto povídání anekdot.

Pracoval jsem jak v českých, tak v zahraničních firmách. Měl jsem možnost účastnit se projektů v mezinárodním obsazení. Vždy jsem si všímal přístupů jednotlivých manažerů. Viděl jsem spoustu kvalitně odvedené práce, ale také chyb, které vedly k poučení a změně přístupu.

Předložím vám malé zamyšlení nad přístupem českého a německého manažera ke stejnému typu projektu:

Český manažer

Plusy:

  • velká schopnost improvizace

  • velké nadšení a zápal pro věc

  • rychlé uhašení požáru

Mínusy:

  • spíše zanedbané plánování

  • menší míra standardizace

  • téměř žádná průběžná kontrola

Německý manažer

Plusy:

  • dostatek času věnován plánování

  • důsledná průběžná kontrola

  • popis standardu postupu

Mínusy:

  • menší míra kreativity

  • téměř nulová improvizace

  • vyžadování stanovení postupu

Výše popsané je samozřejmě trochu zobecněné a přivedené k průměru. Jistě jsou výjimky na obou stranách. Mně toto srovnání opakovaně vede k zamyšlení, jak se můžeme v této oblasti zlepšit. Jednou z nejjednodušších metod je metoda PDCA. Čtyři písmena, která si snadno zapamatujete. Pod každým písmenem jedno slovo. V angličtině P=plan, D=Do, C=control/check, A=act. V češtině:

P = naplánuj

D = dělej (začni vykonávat)

C = zkontroluj

A = jednej

Metoda PDCA je velmi vhodná k vytváření nových i k vylepšení stávajících procesů. Mimo jiné je tato metoda použita u ISO certifikace jako základní přístup. Do řízených dokumentů jsme popsali, jak budeme danou činnost vykonávat (P=naplánovali jsme to). Činnost každodenně vykonáváme (D=děláme to). Přichází audit (C=kontroluje a porovnává činnost s dokumentací) a jeho závěrem je výsledná zpráva. V ní je konstatováno, že je vše OK. V tom případě se jen naplánuje další termín auditu (C). Pokud něco není v pořádku, je výsledkem auditu např. návrh nápravného opatření (A=oprav řízenou dokumentaci či proces). To si naplánujeme (P) a provedeme to (D) a u dalšího auditu obhájíme (C) 😊

Autor článku: Martin Hradský, Ninja lektor pro oblast manažerských dovedností a LEANu

Na školeních, které realizujeme ve Skill Ninja předáváme know-how z praxe. Mimo výše uvedenou metodu PDCA vám můžeme ukázat další užitečné postupy, které zlepší vaši práci a procesy.

Kurzy lektora:

  • Manažerské dovednosti pro vedoucí zaměstnance

  • Manažerské dovednosti pro mistry a předáky

Máte zájem o naše firemní kurzy tvořené na míru? Dáme kávu - s nadšením školíme po celé ČR od Chebu až po Ostravu. 

Dokážeme přizpůsobit obsah kurzů dle cílové skupiny - umíme propojit školení a e-learning do fungujícího celku, který funguje v praxi

Volejte Daniela na mobil: 724 689 159 a nebo mu napište na e-mail: daniel.prokes@skillninja.cz