SOFT SKILLS A OSOBNÍ ROZVOJ

Zita Henselová

Garant pro oblast Soft skills a osobní rozvoj

Zita Henselová je více než dvacet let profesionálním koučem, facilitátorem kreativních workshopů a trenérem manažerských a komunikačních dovedností. V řadě významných českých i zahraničních firem připravila a vedla dlouhodobé vzdělávací a rozvojové programy i krátkodobé intenzivní tréninky.

Pomáhá osobnostně i profesionálně vyrůst jak top manažerům, tak firemním specialistům nebo celým týmům. Koučuje týmy i jednotlivce. Má za sebou více než 10.000 hodin vedení tréninků a výcviků manažerů a 900 hodin individuálních i týmových koučovacích sezení.

Svým přístupem vždy motivuje své klienty k nalezení a rozvíjení jejich přirozených talentů, vnitřních zdrojů a vlastní autenticity.

Je přesvědčená, že každý člověk může dosáhnout toho, co je pro něj opravdu důležité, a může se naučit  dovednostem, které k tomu potřebuje.

NEJŽÁDANĚJŠÍ TÉMATA

Asertivní komunikace

  • Vysvětlení rozdílu mezi pasivním, agresivním, manipulativním a asertivním způsobem komunikace

  • Vymezení pojmu asertivita a 10 asertivních práv

  • Umění prosadit své zájmy a respektovat při tom zájmy druhých

  • Asertivita jako nástroj, nikoli životní postoj

  • Jak zdvořile odmítnout (říci ne)

  • Jak prosadit svůj oprávněný zájem

  • Jak zvládnout jednání s agresivními a nespolupracujícími lidmi

Jak překonat nesouhlas

  • Proč je tak těžké se dohodnout a překonat nesouhlas

  • Principiální vyjednávání – použití rozumu a společných zájmů, abychom dospěli k dohodě

  • Postup překonávání nesouhlasu - umění klást otázky, naslouchat odpovědím a umění projevit pochopení pro jiný názor

  • Jak účinně argumentovat: druhy argumentů, pravidla argumentace

  • Typy lidí podle způsobu komunikace s druhými a argumenty, které je nejspíše přesvědčí

  • Technika průlomového vyjednávání pěti kroků

Pohotové reakce v komunikaci

  • Jakým způsobem se rozhodujeme, ukázka dvou směrů myšlení – rychlého a pomalého

  • Práce našeho mozku a jeho dopady na náš úsudek – racionální versus intuitivní rozhodování

  • Jak se vyvarovat chyb a zkreslování informací, které vznikají na základě rychlého myšlení

  • Jak včas rozeznat, že je potřeba zpomalit

  • Práce s emocemi v situaci, kdy jsme pod tlakem a rozhodujeme se během krátkého časového úseku

Jak se vhodně ptát, abychom získali správné odpovědi

  • Kde všude jsou otázky užitečné

  • Typy otázek a kdy je použít – otázky alternativní, sugestivní, konstruktivní, instruktivní, informativní, zvídavé a další

  • Praktický trénink všech typů otázek, abychom získali přesně ty informace, které potřebujeme

  • Otázky podporující naslouchání a soulad s protistranou

  • Jak pomocí otázek zneškodnit manipulaci a nátlak

  • Slova a způsob, jakým je říkáme, musejí být v souladu – jak mimoslovně podpořit to, co říkáme

Řešení konfliktů

  • Definice pojmu konflikt, příčiny vzniku konfliktů v rovině zájmů, komunikace a postojů

  • Role zájmů a postojů při řešení konfliktů

  • Spouštěcí mechanismy konfliktů: jak je rozpoznat a jak se vyvarovat toho, abychom konflikt – třeba i nevědomě – sami vyvolali

  • Jak řešit již nastalý konflikt

  • Respekt k druhým jako jeden ze zásadních prvků prevence konfliktní komunikace

Time management

  • Proč jsou smysl, radost a rovnováha klíčová slova budoucnosti

  • Kdy jsme výkonní, co je FLOW a proč je tento stav důležitý, jak ho můžeme dosáhnout

  • Biorytmus a moderní poznatky vědy o fungování lidské mysli a těla, jak začít využívat poznatky vědy ve svůj prospěch

  • Efektivní organizace práce během dne a týdne

  • Nástroje pro určování priorit, individuálně i v týmu

  • Plánování času – typy plánů, jejich propojení a zásady přípravy i používání – jak si vytvořit dobrý plán v osobním i v pracovním prostředí – myšlenkové mapy pro porcování mamutů

  • Dlouhodobá životní rovnováha – nejúčinnější prevence proti stresu – kolo rovnováhy a osobní energetický kotel – energie člověka jako základ zdraví a dlouhověkosti

Prezentační dovednosti

  • Příprava prezentace – místo, pomůcky, znalost publika, znalost tématu, určení cíle prezentace, struktura prezentace atd.

  • Co mají obsahovat klíčové části prezentace

  • Verbální a neverbální složka prezentace, jak posluchač vnímá a co si pamatuje

  • Užitečná šablona prezentace podle Tonyho Buzana

  • Co do prezentace zařadit, aby byla výjimečná, upoutala pozornost a zanechala pozitivní dojem

  • Komunikace s publikem a interaktivita během prezentace – kladení otázek publiku, odpovědi na otázky posluchačů, vedení diskuze a vhodné reakce na „komplikované“ posluchače

  • Tipy na vytváření slidů v MS PowerPoint – naučte se připravit prezentaci, která bude Vaším sluhou a nikoliv pánem

Zvládání nátlaku a manipulací

  • Co je a co naopak není manipulace a jak rozpoznáme manipulaci na sobě

  • Transakční analýza a manipulace Rodiče a Dítěte v nás

  • Jak se vymanit z osidel citového vydírání a vzbuzování pocitu viny

  • Nejčastější nátlakové taktiky a triky ve vyjednávání a způsoby obrany proti nim

Jak efektivně komunikovat pomocí transakční analýzy

  • Jak se zorientovat a efektivně ovlivňovat komunikaci pomocí transakční analýzy

  • Tři stavy osobnosti: Rodič, Dítě, Dospělý a jak se projevují v komunikaci

  • Čtyři životní scénáře: Já jsem/nejsem OK, Ty jsi/nejsi OK

  • Hry které spolu v komunikaci hrajeme - co vede k rozvoji komunikace a co ji potlačuje

Emoční inteligence

  • Co to je a k čemu je dobrá emoční inteligence

  • EQ versus IQ a úspěšnost v životě

  • Složky emoční inteligence podle D. Golemana: sebeuvědomění, sebeovládání, sebemotivace, empatie, obratnost ve společenském styku

  • Schopnost sebeovládání – jak se nenechat emocemi ovládat

  • Sebemotivace – jeden z klíčů k úspěchu

  • Empatie – jak porozumět ostatním a „číst mezi řádky“

  • Jak získat pomocí emoční inteligence od ostatních to, co chceme

Memory jogging - trénování mozku

  • Získáte povědomí o vztahu paměti s pozorností, představivostí, motivací, emocí a asociací

  • Uvolníte potenciál mysli pomocí mentálního mapování

  • Osvojíte si univerzální mnemotechnické pomůcky pro využití uvolněného potenciálu paměti

  • Získáte návod, jak si zapamatovat chtěné a zapomenout na nechtěné